Krajnik
Išči
Generic filters
Filter by Product categories
0

V košarici ni izdelkov.

Išči
Generic filters
Filter by Product categories

Blog #1

Kako lahko supermarketi zmanjšajo količino zavržene hrane

Koliko stane vaše podjetje odpadna hrana? Lahko je več, kot si mislite.

Organizacija Združenih narodov za prehrano in kmetijstvo (FAO) ocenjuje, da svetovno gospodarstvo zaradi zavržene hrane letno izgubi 936 milijard ameriških dolarjev. Odpadna hrana obremenjuje sisteme ravnanja z odpadki, prispeva k vprašanju nezanesljive preskrbe s hrano in je pomemben dejavnik globalnih problemov podnebnih sprememb, izgube biotske raznovrstnosti in onesnaževanja. Združeni narodi pozivajo države po vsem svetu, naj do leta 2030 prepolovijo količino zavržene hrane.

Samo v Združenem kraljestvu supermarketi letno zavržejo 190 milijonov obrokov – užitnih presežkov hrane, ki končajo v krmi za živali, rastlinah ali celo na odlagališčih.

Zmanjšanje količine zavržene hrane je nujen izziv, ki pa zahteva dobro ravnovesje. Supermarketi imajo na zalogi ogromne količine izdelkov z različnimi roki trajanja. Najti morajo način, kako še naprej ponujati to veliko izbiro hrane, jo ohranjati svežo in zmanjšati količino, ki konča v drobilnikih na koncu njihovih trgovin.

V nadaljevanju je predstavljenih 6 načinov, s katerimi lahko zmanjšate količino zavržene hrane.

1. Uporaba tehnologije za upravljanje datumov poteka veljavnosti

Eden največjih krivcev za zavrženo hrano je rok uporabe. Oded Omer, ustanovitelj in glavni izvršni direktor podjetja Wasteless, ki deluje na osnovi umetne inteligence, ocenjuje, da je kar 87 % živilskih odpadkov v trgovinah posledica tega, da morajo trgovine odstraniti živila, ki jim je potekel rok trajanja.

Supermarketi lahko igrajo pomembno vlogo z izobraževanjem svojih kupcev. Zaradi zmede glede tega, kaj pomeni rok uporabnosti za varnost živil, se zavrže veliko užitne hrane. Le redki potrošniki v celoti razumejo razliko med prodati do datuma, uporabiti do datuma in najbolje do datuma. Tu lahko pomagajo supermarketi, ki te informacije standardizirajo in jih svojim strankam predstavijo v jasnih, preprostih in natančnih oblikah.

Supermarketi se pri reševanju tega problema poslužujejo tudi tehnologije sledenja datuma trajanja. Zdaj obstajajo orodja, ki samodejno preverjajo in označujejo datume izteka veljavnosti izdelkov, s čimer imajo trgovine dovolj časa, da izdelke, ki jim kmalu poteče rok trajanja, znižajo in prodajo zaloge, preden se pokvarijo. Z dinamičnim oblikovanjem cen lahko celo spodbujajo kupce, da kupujejo bolj sveže pridelke s skoraj pretečenim rokom trajanja, in sicer tako, da čez dan spreminjajo ceno posameznih izdelkov, da pritegnejo pozornost potrošnikov in zmanjšajo morebitne odpadke.

Aplikacija Too Good To Go, ki je bila uvedena na Danskem, uporablja podobno taktiko. Opozarja kupce na presežke hrane v supermarketih. Potrošniki lahko prek aplikacije kupijo izdelke po znižanih cenah in jih nato prevzamejo v trgovini, preden se hrana zavrže.

2. Uporaba podatkov in analitike za prepoznavanje vzorcev odpadkov

Supermarketi pridobivajo informacije iz številnih podatkovnih točk, od spletne trgovine, podatkov o prodajalcih, programov zvestobe do pametnih polic. Kljub tehnološkemu napredku vse preveč supermarketov še vedno posluje s papirnatimi izpisi in preglednicami. Vendar pa trgovci na drobno z neučinkovitimi metodami zajemanja, analiziranja in sporočanja podatkov tvegajo, da bodo zamudili vpogled v podatke, ki vodijo k rasti in učinkovitosti.

Supermarketi lahko z uporabo napredne analitike podatkov in rešitev za načrtovanje povpraševanja uporabijo tako podatke, ki jih zbirajo, kot tudi velike podatke za napovedovanje povpraševanja, prepoznavanje vzorcev odpadkov in naročanja točno prave količine hrane.

Walmart v svoji inovativni trgovini z umetno inteligenco Intelligent Retail Lab v New Yorku preizkuša možnosti podatkov in analitike. Tehnologija v trgovini lahko samodejno prepozna vse izdelke, ne glede na to, na kateri polici ali hodniku se nahajajo, in nato primerja količine izdelkov s predvidenim povpraševanjem po prodaji. To pomeni, da lahko zlahka ugotovi, ali ima ob koncih tedna na policah preveč pakiranih sendvičev ali pa od ponedeljka do četrtka ne potrebuje toliko hrane za žar.

Čeprav popolnoma avtomatizirana trgovina ni na seznamu vsakega trgovca, lahko supermarketi z uporabo podatkov o nakupih in umetne inteligence zdaj predvidevajo, kaj želijo potrošniki. S tem se ne le bistveno zmanjša količina odpadkov, temveč lahko trgovci na drobno prepoznajo področja z visokim povpraševanjem, hitro izkoristijo prodajne trende in zagotovijo, da je prava zaloga v pravi trgovini ob pravem trenutku.

3. Prehod na sodobne naprave

Po podatkih Mednarodne agencije za energijo (IEA) sektor maloprodaje živil porabi 2 % vse električne energije na svetu – to je več, kot porabijo podatkovni centri! Izvajanje rešitev za spremljanje energije in sredstev v trgovinah lahko v velikem obsegu prinese pomembne pozitivne spremembe in ima ključno vlogo pri razvoju rešitev za globalni prehranski sistem, ki je trenutno pod pritiskom.

Izziv je ohraniti kakovost in varnost hrane, da izdelki ne gredo po nepotrebnem v nič, hkrati pa porabiti čim manj energije. Uspeh se začne z uporabo sodobnih hladilnih naprav, ki so učinkovite, zanesljive in ohranjajo ustrezno temperaturo živil, tudi ko si stranke privoščijo hrano. Tehnologija internetnih stvari (IoT) lahko naredijo še korak naprej, saj maloprodajnim trgovcem zagotavljajo uporabne informacije o tem, kako izboljšati energetsko učinkovitost. Senzorji spremljajo temperaturo živil in porabo energije opreme ter lahko samodejno opozorijo ekipe za vzdrževanje na težave z opremo, tako da jih je mogoče odpraviti zgodaj in z minimalnim izpadom.

Organizacija FAO trdi, da so rešitve internetnih stvari samo v zadnjih petih letih trgovcem na drobno prihranile 37 milijonov ameriških dolarjev, saj so zmanjšale količino zavržene hrane, hkrati pa preprečile več kot dva milijona ton emisij ogljika.

4. Usposabljanje osebja o odpadni hrani

Do poškodb živil in embalaže najverjetneje pride med prevozom in skladiščenjem. Že preprosta napaka, da težke predmete položite na živila, ki se lahko zlahka obtolčejo ali razbijejo, kot so sadje in jajca, se lahko konča z odpisom celotnih zabojčkov svežih pridelkov. Prekinitev hladne verige lahko povzroči še hujše in dražje posledice.

FAO ocenjuje, da se kar polovica pridelkov, občutljivih na temperaturo, izgubi po spravilu, predvsem zaradi pomanjkanja ali neustreznega dostopa do logistike hladne verige. Že ena sama prekinitev hladilne verige – bodisi zaradi okvarjene opreme, izpada električne energije ali preprostega dejanja, da ne zaprete pravilno vrat zamrzovalnika – lahko povzroči nepotrebne izgube hrane.

Trgovci na drobno z živili lahko preprečijo tovrstne dogodke že s preprostim usposabljanjem. Supermarketi lahko dosežejo pomembne spremembe, če zaposlene spodbudijo k reševanju problematike zavržene hrane in jim pokažejo, kako jo zmanjšati. V Nemčiji je osebje družbe Metro Cash and Carry usposobljeno za vse vidike higiene in varnosti živil med skladiščenjem, prevozom in predelavo. Rezultat je manjša izguba hrane, večja količina tržnih proizvodov in večja ozaveščenost o trajnostnem ravnanju z viri.

5. Sprejmite nepopolne izdelke

Po podatkih WWF International se kar 15 % vse pridelane hrane izgubi, še preden zapusti kmetijo. To je posledica pritiska trgovcev na kmete, da pridelajo preveč za zagotovitev dogovorjenih količin, in zavračanja blaga, ki ne ustreza njihovim estetskim zahtevam.

Kljukasto korenje, markantna jabolka in krive kumare – celotna polja sveže hrane so v supermarketih prezrta, saj se jim zdijo preveč grda, premajhna ali prevelika, da bi jih lahko prodali. Sedanji prehranski sistem daje prednost uniformnosti pred okusom in zdravjem našega planeta.

Francija je pionirka na področju zakonodaje o prekomerni količini hrane. Leta 2016 je uvedla zakonodajo, ki supermarketom prepoveduje zavračanje užitne hrane, kar je spodbudilo vrsto novih pobud in podjetij, ki si prizadevajo za zmanjšanje količine zavržene hrane.

Eden od naraščajočih trendov je prodaja “wonky veg boxes” – nepopolnega sadja in zelenjave po znižanih cenah. OddBox zbira nepopolno zelenjavo, ki bi jo supermarketi sicer zavrnili. Potrošniki lahko neposredno kupijo tedensko škatlo z zelenjavo po 30 % nižji ceni od običajne.

“Z reševanjem sadja in zelenjave s kmetij najdemo dom za nenavadne, nenavadne in okusne pridelke, ki jih supermarketi ne sprejemajo, pri čemer vsem kmetom in pridelovalcem, s katerimi sodelujemo doma in v tujini, plačamo pošteno ceno,” piše podjetje. “Ne samo to, s tem lahko prihranimo na tone in tone toplogrednih plinov in vode, ki so bili potrebni za pridelavo vsake hruške ali krompirja, ki ga vsak teden vidite v svojih škatlah.”

6. Podarite presežke hrane

Podatki kažejo, da lahko supermarketi storijo več za to, da presežki hrane pridejo do tistih, ki jih potrebujejo. V Združenem kraljestvu 10 največjih verig daruje manj kot 9 % presežkov hrane za prehrano ljudi.

“Podatke o odpadni hrani smo prvič objavili leta 2013 in verjamemo, da lahko odpadke zmanjšamo le z razumevanjem žarišč,” je dejal predstavnik Tesca, britanskega supermarketa, ki razdeli največji delež odvečne hrane. “Naša prednostna naloga je zmanjšati ta presežek z optimizacijo procesov napovedovanja, naročanja in “zmanjšanja do razrešitve”. Naš cilj je, da ne bo zavržena nobena hrana, varna za prehrano ljudi, in [če odštejemo 16.497 ton, poslanih za živalsko krmo, in 9.661 ton, danih sodelavcem] smo zdaj na 77 % poti do tega cilja.”

V ZDA trgovine Kroger redno darujejo hrano bankam za hrano in jo razdeljujejo skupnostim prek hranilnic. Podjetje se je javno zavezalo, da bo do leta 2025 podarilo tri milijarde obrokov.

Trgovci na drobno in živilska podjetja si sicer prizadevajo za večjo prerazdelitev hrane, vendar dobrodelne organizacije opozarjajo, da bi morali storiti več. Evropska zveza bank hrane je mreža več kot 300 bank hrane v 29 evropskih državah, ki si prizadeva za preprečevanje zavržene hrane in zmanjševanje negotovosti preskrbe s hrano. Njen izziv “Hrana brez odpadkov” spodbuja podjetja, da delijo informacije o tem, kako pomagajo reševati to vprašanje. Ideje so vključevale partnerstva z lokalnimi restavracijami, ki neželene sestavine spremenijo v obroke za tiste, ki jih potrebujejo, kuharske knjige brez zavržene hrane in aplikacije, ki sledijo presežkom hrane in jo razdelijo na območja z velikim povpraševanjem po donacijah.

Svetovni problem zavržene hrane zahteva korenite spremembe v celotni verigi preskrbe s hrano. Ali ima vaše podjetje orodja, ki jih potrebuje za svojo vlogo? Obrnite se na našo ekipo strokovnjakov za maloprodajno tehnologijo in ugotovite, kako vam lahko prava programska oprema za maloprodajo pomaga pri merjenju in ukrepanju v zvezi s presežki in odpadki hrane. Lahko nas pokličete na telefon 04 50 20 300, ali pa nam pišete na e-mail info@krajnik.si.

Povzeto po članku LS Retail.

Išči
Generic filters
Filter by Product categories

Košarica

Live chat